11/08/2020, 11:20
Lucifer (Tom Ellis)
Op de tekenschool hadden we ook een lessenreeks rond portrettekenen. Een portret met tekenpotloden, eentje met kleurpotloden en een met aquarel. Omdat ik een les of misschien zelfs meerdere miste in die periode, heb ik nooit die met kleurpotlood kunnen maken, wat ik wel jammer vond, aangezien dat net iets is waar ik graag mee werk.
Bij de tekening met tekenpotlood moesten we voor de vorm een raster maken op kalkpapier en daarnaast de belangrijkste lijnen van de foto overtrekken, zodat we het kalkpapier op onze tekening konden leggen ter controle.
Als onderwerp koos ik voor Lucifer (Tom Ellis) uit de gelijknamige serie. Ik koos voor tekenpapier dat wat beige is van kleur, wat ik wel een leuk effect vind hebben en ging enigszins tegen de opdracht in door zijn ogen rood te maken. (Maar dat was zo op de foto en vond ik wel leuk om te doen.) De foto is slecht gekadreerd, dat komt omdat de witbalans van mijn telefoon in de war was met het beige papier. Hij maakte het wit en de ogen roze. Daarom legde ik er een wit papier onder om de foto te maken, wat ik er achteraf digitaal afknipte, maar ik vergat om dan ook voor de rest even bij te snijden. De tekening zelf is wel goedgekadreerd, want volgens mij moesten we dat zelfs afmeten.