Nomaj | Waar de magie nazindert
Merdyffs tekenmap - Afdrukversie

+- Nomaj | Waar de magie nazindert (https://nomaj.nl)
+-- Forum: Toren der Creatievelingen (https://nomaj.nl/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Het Museum (https://nomaj.nl/forumdisplay.php?fid=11)
+--- Topic: Merdyffs tekenmap (/showthread.php?tid=8)

Pagina's: 1 2 3 4


Merdyffs tekenmap - Merdyff - 29/07/2020

Merdyffs tekenmap

Op Dreuzels had ik een redelijk gevuld tekentopic en enkele thematopics, maar mijn bedoeling is om een beetje opkuis te houden in mijn tekeningen. Er zijn er bij die ik minder geslaagd vind, gewoon al eeuwenoud zijn of door photobucket-problemen niet meer zichtbaar zijn (of een combinatie van de drie). Deze ga ik niet overnemen. Vandaar ook dat ik voorlopig geen thematopics ga starten, maar alles wat ik wil behouden in één topic zal posten. Ik overweeg wel om een aparte topic te maken voor digitale tekeningen, maar dat moet ik nog even bekijken.

In deze topic zullen dus enkel 'analoge' tekeningen te vinden zijn, samen met een paar schilderijen. Ik heb in het verleden al met verschillende technieken gewerkt, zeker aangezien ik een paar jaar geleden een jaartje tekenschool heb gedaan en daar verschillende zaken aan bod kwamen, maar op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar het werken met pastelkrijt en -potloden. De meeste nieuwe tekeningen zullen dan ook pasteltekeningen zijn. Reacties zijn altijd welkom, ook op oude tekeningen.


Inhoudstafel

Pagina 1
- Orion (kleurpotloden)
- Halloween (kleurpotloden)
- Frodo (kleurpotloden)
- Slapende Orion (kleurpotloden)
- Ruby (kleurpotloden)
- Ghost (kleurpotloden)
- Schotse hooglander (kleurpotloden)
- Wesp (inkt)
- CLBeer (acrylverf op doek)

Pagina 2
- Vlinders (acrylverf op karton/kleurpotloden)
- Koe (acrylverf op karton)
- Picasso-stieren (houtskool)
- Roodborstje (pastel)
- Orion met kerstmuts (pastel)
- Orion op een steen (aquarel)
- Kameleon (aquarel)
- Noorderlicht (pastel)
- Lucifer (Tom Ellis) (tekenpotlood)       
- Belle (Emma Watson) (aquarel)

Pagina 3
- Beest als prins (Dan Stevens) (aquarel)
- Paaskonijntje (pastel)
- Rode Bomen (mixed materials)
- Uitzicht van Pen y Fan (acrylverf op stof)
- Pimpelmees in winter (acrylverf op doek)
- Poes en Eend (acrylverf op karton)
- Arend (pastelpotloden)
- Frosty en Muesli (pastel)
- June (pastel)
- Frodo (pastel)

Pagina 4
- Runar (tekenpotloden)
- Katten bij maanlicht (oliepastels)
- Orion in de sneeuw (pastel)


RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 07/08/2020

Orion

Een tekening die ik maakte in 2016 van onze kat Orion toen die nog een kitten was. Getekend met kleurpotloden.

[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 07/08/2020

Halloween
 
Getekend voor een Halloween-wedstrijd op Dreuzels, vermoedelijk in 2016. Niet zelf bedacht, dit is nagetekend van een tekening die ik op internet vond. Kleurpotlood en een fineliner.
 
[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 07/08/2020

Frodo
 
Frodo is de kat van mijn ouders. Hij heeft zijn naam te danken aan zijn blauwe ogen, al kan je die hier niet zien. Deze tekening maakte ik in 2017 met kleurpotloden. Niet mijn beste tekening, vind ik zelf, maar goed genoeg om hier te posten.
 
[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 07/08/2020

Slapende Orion
 
Een tweede tekening van Orion, deze keer als hij zalig ligt te slapen op een dekentje. Kleurpotlood. Tekening komt uit 2017. De rode achtergrond vind ik achteraf gezien niet te beste keuze, maar ik hoopte dat het met een gekleurde achtergrond wat meer op zou geven. Het rood had echter wat donkerder moeten zijn, om meer te contrasteren met de vacht van Orion.
 
[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 07/08/2020

Ruby
 
Ruby is een cavia die ik vroeger had toen ik nog bij mijn ouders woonde. We hadden toen een groepje cavia's, maar Ruby was steeds de eerste die uit mijn hand kwam eten, zoals je op de tekening kan zien. Ze heeft alleen een vreselijk lastige kleur om te kleuren, ik denk dat ik negen verschillende kleurpotloden gebruikt heb voor ik enigszins tevreden was met het resultaat, en dan nog had er iets meer diepte in mogen zitten. Deze tekening kostte mij zo'n beetje een heel weekend in 2017.
 
[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 07/08/2020

Ghost
 
Ghost is de hond van Martijns oom en tante. Of beter was, want inmiddels is hij overleden. Het is een kuvasz, een Hongaarse berghond. Deze tekening maakte ik in 2017, toen we uitgenodigd waren voor een feest omdat Martijns tante 50 jaar werd. Het oorspronkelijke idee was om deze tekening in een kader te stoppen en af te geven als cadeau, maar ik vond hem daarvoor net niet geslaagd genoeg. Een beetje flets vooral om echt in te kaderen. We besloten daarom om het af te geven als een soort van gigantische verjaardagskaart (de tekening is 30x30 cm, het blad 42x42cm). Ze waren er superblij mee, hebben hem zelf ingekaderd en gevraagd om ook een tekening van hun vorige hond te maken (waar ik tot op heden niet aan toegekomen ben).
 
[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 07/08/2020

Schotse hooglander
 
Mijn jongste zus wandelde de West Highland Way en is sindsdien gek op Schotse hooglanders. Ze vroeg mij om er een voor haar te tekenen. Dus dat heb ik maar gedaan. Formaat is zelfde als de vorige tekening, 30x30 cm. Ik vind het nog wel geslaagd. Tekening uit 2017, met kleurpotloden.
 
[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 07/08/2020

Wesp
 
2017-2018 is het schooljaar dat ik tekenschool volgde, waardoor ik een hoop nieuwe materialen moest aankopen en leerde kennen. Niet alles vond ik even leuk om te doen, maar ik pik er wel een aantal uit om hier te delen. De eerste is van redelijk in het begin van het schooljaar, waarbij we insecten moesten tekenen. Het was een oefening in arceren, wat je ziet aan de opvulling van deze wesp. Tekening is met inkt, gewone pen en rietpen.
 
[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 08/08/2020

CLBeer


Voor een project om geld in te zamelen voor de Warmste Week van Studio Brussel in 2017 vroeg een bevriende dienst aan allerlei welzijnspartners om schildersdoeken te beschilderen, die ze dan gaan verkopen. Thema was 'diversiteit', 'zorg en welzijn' of een voorstelling van je organisatie. Ik heb voor dat laatste gekozen en ontworp de CLBeer. De CLBeer beeld de vier hoofddomeinen van het CLB-werk uit, namelijk leren en studeren (het schoolbord), preventieve gezondheidszorg (de stethoscoop), psychosociaal functioneren (de smiley) en onderwijsloopbaanbegeleiding (de schooltas). De blauwe achtergrond en de groene puzzelstukjes zijn en verwijzing naar ons logo, dat bestaat uit een groen en een blauw puzzelstukje. Het is acrylverf op doek en ik ben er best lang mee bezig geweest (in totaal een uur of zes schat ik, misschien zelfs langer).
Helaas heb ik nooit geweten waar het verzeild is geraakt.


[Afbeelding: 1k0.jpg]