05/08/2020, 14:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08/08/2020, 11:44 door Newt Scamander.)
Een beknopte geschiedenis van Dreuzels (en Nomaj)
geschreven door Merdyff
Er was eens… een Webmaster. Op een dag besloot hij een Harry Potter fansite te maken. Dreuzels.com bestaat sinds 2000 en het forum werd geboren op 9 maart 2002. (Al duurde dat vermoedelijk wat langer dan ik het hier zo schrijf.) Ik heb mij altijd laten vertellen dat hij dit deed voor een dochter, die fan was van Harry Potter. De identiteit van de dochter en of zij ooit actief lid is geweest op Dreuzels, is mij echter onbekend.
Boek 4 was uit, het was wachten op boek 5 en intussen kwam er elk jaar ook een film uit. Harry Potter werd immens populair en zo ook Dreuzels, dat uitgroeide tot het grootste Nederlandstalige Harry Potter-forum. Dit was uiteraard te danken aan Webbie, maar ook aan alle forumleden die hun inbreng hadden in het forum en de website. Hierbij denk ik aan de forumleden van het eerste uur die Nederlandstalige encyclopedieën schreven over allerlei aspecten van de toverwereld, nog voor je dit vlotjes kon googlen. De schrijvers van de elf edities van de Zweinsteinbrigade, die tussen 2004 en 2010 verschenen. De professoren die ooit de lessen verzorgden in de Klaslokalen en streng, maar rechtvaardig huiswerk verbeterden van hun leerlingen. En uiteraard alle mods en admins die er door de jaren heen geweest zijn. Ik zou willen dat ik iedereen hier bij naam kon noemen, maar ik ben bang mensen te vergeten die niet vergeten mogen worden.
Ikzelf werd pas lid in februari 2007 en was er die eerste vijf jaar dus niet bij. Vanaf het begin had ik het gevoel met open armen ontvangen te worden. Ik kan met moeite geloven dat dit minder dan een half jaar is voordat het laatste boek uitkwam, want naar mijn gevoel heb ik jaren gespendeerd aan het lezen van en nadenken over alle theorieën. Er was een tijd waarin de allerbelangrijkste vragen in het leven gingen over wie R.A.B./R.A.Z. was en of Sneep goed of slecht was.
Er werden verhalen en RPG's geschreven, tekeningen en photoshopwerkjes gemaakt, Zwerkbaltoernooien en Teamstrijden georganiseerd, er werd afgesproken op MSN messenger, Skype, WhatsApp, Discord,...
En natuurlijk werd er in het echt gemeet. Londen, Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Antwerpen, Gent, Brugge en vooral de Efteling werden onveilig gemaakt, naast nog een hoop andere plaatsen. Eersel verdient hierbij een eervolle vermelding. Niemand die er ooit al van gehoord had (of lag dat aan mij?) maar in 2012 werd 'D'n Hazelaar' in Eersel uitgekozen als locatie voor de enige echte verjaardagsmeet. Een dertigtal Dreuzels uit België en Nederland (de meerderheid van de Belgjes werd in Robby's auto de grens over gesmokkeld) kwamen er het hele weekend samen om het tienjarig bestaan van Dreuzels.com het forum te vieren. Het werd een weekend om nooit te vergeten.
Doorheen de jaren ontstonden vriendschappen, liefdes en zelfs een paar Dreuzelbaby's. Net zoals Harry altijd een thuis had op Zweinstein, hadden wij een thuis op Dreuzels. Tot ongeveer een maand geleden de boodschap kwam dat Webbie de stekker uit Dreuzels zou trekken. De beslissing was gemaakt, hij was onvermurwbaar. Helemaal onverwacht was dat niet. Misschien was Dreuzels nog steeds het grootste Nederlandstalige Harry Potter-forum, maar dan vooral omdat de meeste andere websites jaren geleden ophielden te bestaan. De meerderheid van de gesprekken gingen ook al lang niet meer over Harry Potter. Een deel van ons bracht echter ruim een derde van zijn of haar leven op Dreuzels door, sommigen zelfs meer dan de helft. Zomaar stoppen was voor velen dus geen optie.
In 2014 was er een poll met de vraag hoe jammer je het zou vinden als Dreuzels zou stoppen. Dit was toen mijn antwoord:
Citaat:In mijn ideale wereld gaan we over 20 jaar allemaal naar de Eftelingmeet met onze kids. Kunnen die samen lekker kabouters kijken terwijl wij hoogoplopende discussies voeren over wie de nieuwe moderator voor de Bieb moet worden of zoiets. *knikt*
Nomaj betekent voor mij blijven dromen.
Afspraak in 2034?