Nomaj | Waar de magie nazindert
Welkom op Nomaj! - Afdrukversie

+- Nomaj | Waar de magie nazindert (https://nomaj.nl)
+-- Forum: Zweinstein (https://nomaj.nl/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Alles over Nomaj (https://nomaj.nl/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Topic: Welkom op Nomaj! (/showthread.php?tid=23)



Welkom op Nomaj! - Newt Scamander - 31/07/2020

Welkom op Nomaj!


Welkom op Nomaj, de opvolger van het bekende Nederlandstalige Harry Potter forum Dreuzels.com. Net als op Dreuzels kan je hier praten over alles dat met Harry Potter te maken heeft. Heb je daar geen zin in? Geen nood, gewoon chatten over van alles en nog wat is ook toegestaan! 

Ook voor de creatievelingen onder ons is er veel te doen: kruip in de huid van een tovenaar of heks in de RPG, deel je tekeningen, photoshops of andere digitale werken in Het Museum of ga aan de slag als schrijver in de Bibliotheek!

Welkom op Nomaj, waar de magie nazindert!


RE: Welkom op Nomaj! - Newt Scamander - 05/08/2020

Een beknopte geschiedenis van Dreuzels (en Nomaj)
geschreven door Merdyff


Er was eens… een Webmaster. Op een dag besloot hij een Harry Potter fansite te maken. Dreuzels.com bestaat sinds 2000 en het forum werd geboren op 9 maart 2002.  (Al duurde dat vermoedelijk wat langer dan ik het hier zo schrijf.) Ik heb mij altijd laten vertellen dat hij dit deed voor een dochter, die fan was van Harry Potter. De identiteit van de dochter en of zij ooit actief lid is geweest op Dreuzels, is mij echter onbekend. 

Boek 4 was uit, het was wachten op boek 5 en intussen kwam er elk jaar ook een film uit. Harry Potter werd immens populair en zo ook Dreuzels, dat uitgroeide tot het grootste Nederlandstalige Harry Potter-forum. Dit was uiteraard te danken aan Webbie, maar ook aan alle forumleden die hun inbreng hadden in het forum en de website. Hierbij denk ik aan de forumleden van het eerste uur die Nederlandstalige encyclopedieën schreven over allerlei aspecten van de toverwereld, nog voor je dit vlotjes kon googlen. De schrijvers van de elf edities van de Zweinsteinbrigade, die tussen 2004 en 2010 verschenen. De professoren die ooit de lessen verzorgden in de Klaslokalen en streng, maar rechtvaardig huiswerk verbeterden van hun leerlingen. En uiteraard alle mods en admins die er door de jaren heen geweest zijn. Ik zou willen dat ik iedereen hier bij naam kon noemen, maar ik ben bang mensen te vergeten die niet vergeten mogen worden. 

Ikzelf werd pas lid in februari 2007 en was er die eerste vijf jaar dus niet bij. Vanaf het begin had ik het gevoel met open armen ontvangen te worden. Ik kan met moeite geloven dat dit minder dan een half jaar is voordat het laatste boek uitkwam, want naar mijn gevoel heb ik jaren gespendeerd aan het lezen van en nadenken over alle theorieën. Er was een tijd waarin de allerbelangrijkste vragen in het leven gingen over wie R.A.B./R.A.Z. was en of Sneep goed of slecht was. 

Er werden verhalen en RPG's geschreven, tekeningen en photoshopwerkjes gemaakt, Zwerkbaltoernooien en Teamstrijden georganiseerd, er werd afgesproken op MSN messenger, Skype, WhatsApp, Discord,...

En natuurlijk werd er in het echt gemeet. Londen, Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Antwerpen, Gent, Brugge en vooral de Efteling werden onveilig gemaakt, naast nog een hoop andere plaatsen. Eersel verdient hierbij een eervolle vermelding. Niemand die er ooit al van gehoord had (of lag dat aan mij?) maar in 2012 werd 'D'n Hazelaar' in Eersel uitgekozen als locatie voor de enige echte verjaardagsmeet. Een dertigtal Dreuzels uit België en Nederland (de meerderheid van de Belgjes werd in Robby's auto de grens over gesmokkeld) kwamen er het hele weekend samen om het tienjarig bestaan van Dreuzels.com het forum te vieren. Het werd een weekend om nooit te vergeten.

Doorheen de jaren ontstonden vriendschappen, liefdes en zelfs een paar Dreuzelbaby's. Net zoals Harry altijd een thuis had op Zweinstein, hadden wij een thuis op Dreuzels. Tot ongeveer een maand geleden de boodschap kwam dat Webbie de stekker uit Dreuzels zou trekken. De beslissing was gemaakt, hij was onvermurwbaar. Helemaal onverwacht was dat niet. Misschien was Dreuzels nog steeds het grootste Nederlandstalige Harry Potter-forum, maar dan vooral omdat de meeste andere websites jaren geleden ophielden te bestaan. De meerderheid van de gesprekken gingen ook al lang niet meer over Harry Potter. Een deel van ons bracht echter ruim een derde van zijn of haar leven op Dreuzels door, sommigen zelfs meer dan de helft. Zomaar stoppen was voor velen dus geen optie.

In 2014 was er een poll met de vraag hoe jammer je het zou vinden als Dreuzels zou stoppen. Dit was toen mijn antwoord: 

Citaat:In mijn ideale wereld gaan we over 20 jaar allemaal naar de Eftelingmeet met onze kids. Kunnen die samen lekker kabouters kijken terwijl wij hoogoplopende discussies voeren over wie de nieuwe moderator voor de Bieb moet worden of zoiets. *knikt*

Nomaj betekent voor mij blijven dromen. 
Afspraak in 2034?


RE: Welkom op Nomaj! - Newt Scamander - 05/08/2020

Sluipwegwijzer


Weet je niet goed wat je allemaal kan doen op Nomaj? Neem dan eens een kijkje in de Sluipwegwijzer!

Zweinstein
Zweinstein is het algemene chatonderdeel van Nomaj.
Alles over Nomaj ()
In Alles over Nomaj vind je informatie terug over dit forum. Je kan een afdeling aanvragen, een activiteit aankondigen of toegang vragen tot de Kerkers.

Zweinsveld ()
Hier kan je praten over vanalles en nog wat met de andere forumleden. Dit kan gaan over Harry Potter of de Fantastic Beasts films, maar ook meer algemene onderwerpen zoals films, boeken en muziek komen hier aan bod.
  • Weerwolven ()
    In Zweinsveld vind je ook het Weerwolvenforum terug. Hier worden geregeld magische spelletjes van Weerwolven van Wakkerdam georganiseerd. Nog nooit geRPG't? Geen probleem, iedereen is welkom!

De Kerkers (18+) ()
In dit onderdeel komen meer persoonlijke onderwerpen zoals kinderen, werk of zelfs mentale gezondheid aan bod. Om toegang te krijgen tot dit onderdeel moet je minstens 18 jaar oud zijn.


Toren der Creatievelingen
Wil je creatitiveit aan de wereld tonen? Dat kan in de Toren der Creatievelingen.

De RPG ()
In de RPG kan je in de huid van een magisch personage kruipen en zelf als leerling door de gangen van Zweinstein lopen of je verdiepen in de bureaucratie van het Ministerie van Magie. In de RPG worden je magische dromen werkelijkheid!
  • De Magische Wereld ()
    Hier kan je terecht met elk magisch personage en op elke magische locatie. Wil je graag werken in Goudgrijp? Geen probleem! Liever een winkel open houden op de Wegisweg? Ga ervoor!
  • Zweinstein ()
    In Zweinstein krijg je te maken met de authentieke Harry Potter ervaring. Beleef avonturen, liefdesperikelen, leer nieuwe dingen... In Zweinstein is er altijd wel wat te beleven. 
  • Alles over de personages ()
    Hier kan je een personagegids aanmaken, een gezicht claimen voor je personage, jouw personage zijn of haar kledingstijl uit de doeken doen, brainstormen met andere RPG'ers... Alles kan, zolang het maar over personages gaat.
  • De Bekerkamer ()
    Hier komen RPG topics die afgewerkt zijn of gewoonweg te goed goed zijn om kwijt te raken. Wie weet komt jouw RPG topic hier ooit wel te staan?

De Bibliotheek ()
In de bibliotheek kan je terecht om je schrijfkunsten en talenten te delen met de wereld en de andere forumleden.
  • Lange Schrijfsels ()
    In Lange Schrijfsels kan je terecht met lange verhalen. Of ze zich nu afspelen in de wereld van Harry Potter of niet, het is er welkom!
  • Korte Schrijfsels ()
    Schrijf je liever one-shots, gedichten andere korte verhalen? Magisch of niet, in Korte Schrijfsels vind je wat je zoekt!

Het Museum ()
Wil je een ander talent delen met de wereld? Kan je goed fotoshoppen, games maken, foto's trekken, tuinieren of iets helemaal anders? Dan kan je dat delen in het Museum!


De Kamer van Hoge Nood ()
Hier vind je alles terug waarvan je dacht dat verloren was: gesloten topics die niet meer thuishoren in de actieve onderdelen worden naar hier verhuisd.

Het Grote Archief ()
Oude topics vind je in het Grote Archief, hier kan je geen nieuwe topics beginnen of reacties achterlaten. Een ongezond grote dosis nostalgie vind je hier wel terug.


RE: Welkom op Nomaj! - Newt Scamander - 06/08/2020

Regels


De regels op Nomaj zijn heel simpel: don't be a dick. Iedereen zit op dit forum om een goede tijd te beleven, en dat gaat natuurlijk enkel wanneer we respect hebben voor elkaar.

Daarnaast geldt er één meer specifieke regel en die gaat over reclame: actief reclame maken is niet toegestaan. Je mag een link naar je website of socialemedia-account in je handtekening of op je profiel neerzetten, maar actief leden aansporen om je website te bekijken, bijvoorbeeld door de links in topics te posten of door privéberichten te sturen, is niet toegestaan. Een uitzondering op deze regel vormen scripties en ander wetenschappelijk onderzoek. In dat geval mag je leden vragen om enquêtes in te vullen.

Ben je niet zeker of iets wel mag? Vraag het dan snel even aan een moderator, zij helpen je meteen uit de nood!

Sommige onderdelen hebben meer specifieke regels, die vind je terug in dat onderdeel zelf.


RE: Welkom op Nomaj! - Newt Scamander - 06/08/2020

Enkele tips en tricks


Een nieuw forum betekent ook dat bepaalde zaken anders zijn, hier volgen nog enkele tips en tricks die je wegwijs maken:

Hoe stel ik een gebruikerstitel in?
Een gebruikerstitel instellen kan je gewoon zelf, of toch als je ingedeeld bent in een afdeling. Je kan deze veranderen door naar Instellingen > Profiel bewerken te gaan. Daar kan je dan naar beneden scrollen en een gebruikerstitel instellen in het onderdeel "Aangepaste gebruikerstitel". Pas wel op dat het geen ongepaste gebruikerstitel is, de moderators houden altijd een oogje in het zeil.

Wil je van gebruikersnaam veranderen?
Stuur dan een PM met de gewenste gebruikersnaam naar een moderator of beheerder, zij brengen dit dan in orde voor jou!

Andere gebruikers kunnen mij e-mails sturen?
Standaard kunnen andere gebruikers jou een e-mail sturen, ze krijgen weliswaar je e-mailadres niet te zien, maar handig is het ook niet. Je kan dit uitzetten door naar Instellingen > Instellingen wijzigen en daar "Andere gebruikers mogen mij geen e-mailberichten sturen" aan te duiden.

Hoe quote ik een bericht?
Op Nomaj zijn hier twee opties voor. Onder elk bericht staat er zowel een tekstballon als een dubbele tekstballon. Klik je op de enkele tekstballon, dan opent er meteen een editorscherm waarin je kan reageren op dat bericht. Klik je op de dubbele tekstballon, dan selecteer je de post om deze te quoten. Met de dubbele tekstballon kan je tegelijkertijd meerdere berichten quoten. Eens je dan naar onder scrollt krijg je bij "Nieuwe reactie" de optie om al deze berichten te quoten of je selectie op te heffen.

Door mijn vampirisme kan ik enkel 's nachts op het forum, wat nu?
Geen probleem! Ga naar Instellingen > Instellingen wijzigen en scroll dan naar "Overige instellingen". Daar kan je een thema kiezen. Standaard staat dat op Nomaj (Light) maar voor de vampieren en nachtuilen onder ons is er ook Nomaj (Dark).


Heb je toch nog andere vragen? Twijfel dan niet om deze te vragen aan een moderator of aan een van de andere leden in het chattopic!

Veel plezier op Nomaj!