06/03/2021, 15:56
De mensen keken om. Was zij het écht? Benen zo glanzend als een fles wijn in het maanlicht, felblauwe ogen, als ware het de Middellandse zee, met die golvende blonde haren als de golven die op deze zee dansten en een aura, als ware het de zon zelve die het restaurant binnenliep, gedragen door lange, puntige hakschoentjes. Het was haar echt: Eleftheria Aphrodisiac – in levende lijve! Menig man aanwezig in het tentje werd boos aangesproken door hun vrouwen en zelfs die konden hun ogen niet van haar afhouden.
Nou ja, zo zag Eleftheria het tenminste. Ze zag helemaal voor zich hoe ze in slow-motion het luxe 6-sterren tovenaarsrestaurant inliep, met alle reacties van dien. Maar dat ging niet helemaal zoals verwacht. Ze kreeg de deur namelijk niet open. Al grimassend stond ze aan de deur te trekken, tot een huis-elf verschijnselde en haar meldde dat je moest duwen, zoals ze eigenlijk ook wel had kunnen weten als ze het bordje had gelezen dat vlak voor haar neus op de deur hing. Eleftheria lachte het weg met een stralende lach en deed uit schaamte haar zonnebril op. Daarna kreeg ze de deur eindelijk open met een licht duwtje.
Oké Elef, herpak je. Ik wéét dat al die mensen naar je prachtige ik kijken, maar doe nou eens bescheiden. Negeer ze! En dat deed ze. Ze negeerde de tovenaars en heksen die hun nekken omdraaiden alsof ze uilen waren en sprak de dichtstbijzijnde ober aan.
‘Hai,’ zei ze ietwat uit de hoogte. ‘Ik heb een afspraak… ik geloof… tafel 17? Eleftheria Aphrodisiac is de naam, maar dat wist je natuurlijk al,’ voegde ze er haastig aan toe met een lachje.
Het bleek dat haar tafelgenoten er al een tijdje zaten. Eleftheria lachte ook dit weg. ‘Dat gebeurt wel vaker. Druk leven, snap je? Nee, waarschijnlijk niet, och, wat is het toch fijn om een simpel mens te zijn!’ Ze ober nam haar veel te dikke bontjas aan en begeleidde haar richting de tafel waar ze heen moest. Eleftheria merkten dat haar handen een beetje trilden – iets waar ze de laatste tijd wat vaker last van kreeg als ze zenuwachtig was. Haar ogen schoten heen-en-weer door het restaurant. Ze hadden hier wel luxe gasten. Wel ergens waar ze thuishoorde. En er was zo te zien ook lekker eten – ook belangrijk! Ze had eigenlijk best wel honger.
Uiteindelijk kwamen de twee waar ze mee had afgesproken in het zicht. Eleftheria blies haar zorgen uit in een lange zucht en zette toen haar hartelijkste glimlach op. Dit etentje kon rampzalig verlopen, dus ze moest scherp blijven. Scherp. Als een mesje.
‘Aaahhh, meneer en mevrouw Hathaway – fijn jullie te ontmoeten.’ Ze gaf hen ongevraagd een kus op hun wangen. ‘Sorry dat ik u zo lang heb moeten laten wachten – u snapt het wel wanneer je een carrière hebt en een hoop verantwoordelijkheden op je schouders hebt rusten. Maar ach, geen zorgen, ik compenseer het allemaal,’ zei ze met een lachje. Op hoop van zegen!