Nomaj | Waar de magie nazindert
Merdyffs digitale dingetjes - Afdrukversie

+- Nomaj | Waar de magie nazindert (https://nomaj.nl)
+-- Forum: Toren der Creatievelingen (https://nomaj.nl/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Het Museum (https://nomaj.nl/forumdisplay.php?fid=11)
+--- Topic: Merdyffs digitale dingetjes (/showthread.php?tid=84)



Merdyffs digitale dingetjes - Merdyff - 11/08/2020

Merdyffs digitale dingetjes

In deze topic wil ik alles gaan verzamelen dat ik digitaal maak. Dit zijn zowel bannertjes voor verhalen en RPG-personages en dergelijke als digitale tekeningen. Voor de meeste van mijn digitale probeersels gebruik ik mijn Wacom intuos tekentablet in combinatie met Corel Painter Essentials 6/7. (Tot hiertoe is het meeste in 6 gemaakt, maar recent heb ik 7 gedownload, dus nieuwere dingen zullen daarin gemaakt worden.) Verder heb ik Corel AfterShot 3, maar daar kan ik (nog) niet mee werken. Daarnaast heb ik in het verleden (voor ik mijn Wacom en bijhorende software had), ook wel eens dingen gemaakt in Paint, maar ik weet niet of ik die hier ga posten, aangezien ik ze misschien niet eens ga terug vinden.


RE: Merdyffs digitale dingetjes - Merdyff - 11/08/2020

Ruimteschip


Dit is zo'n beetje de eerste tekening die ik maakte met mijn tekentablet, nog voor ik iets van tutorials of zo erover gekeken had. Het was wat uitproberen. Ik had zelfs nog niet van layers gehoord toen.


[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs digitale dingetjes - Merdyff - 11/08/2020

Appel

Deze tekening maakte ik aan de hand van een tutorial. Ik vind hem best goed gelukt.

[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs digitale dingetjes - Merdyff - 11/08/2020

Schildpad

Voor deze schildpad gebruikte ik de trace functie van mijn tekenprogramma, waardoor ik de omtrek kon overtrekken van een foto. Dit was voor mij echt een oefening op inkleuren, gebruik van layers, shaden,... Er zitten zeker nog wat onzuiverheden in, maar al bij al vond ik het een mooi resultaat.

[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs digitale dingetjes - Merdyff - 11/08/2020

Orion met tablet

Deze tekening maakte ik voor een flyertje voor het werk, begin vorig schooljaar. We wilden een kaartje maken met een aantal interessante websites om aan de leerlingen mee te geven na hun medisch onderzoek. Omdat een gewoon papiertje waarschijnlijk meteen de vuilbak zou ingaan, wilden we het iets aantrekkelijker maken. Dus iets steviger gekleurd papier en een tekening erop. De tekening is gemaakt op basis van een foto van Orion toen hij kitten was. We hadden op een bepaald moment echt een spelletje voor katten op de tablet.
Aangezien het toch verkleind zou worden en in grijstinten afgedrukt, heb ik mij redelijk beperkt in de inkleuring. Het logo is dat van ons CLB, helaas is dat op de uiteindelijke flyer niet leesbaar.

[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs digitale dingetjes - Merdyff - 16/08/2020

Personage bannertjes

Voor mijn personages in de RPG maakte ik bannertjes. Dit zijn ze. Ik maakte ze aan de hand van de photopainting functie van Painter essentials. De reden dat ik niet gewoon de foto's gebruikte, is dat de website waarmee ik mijn afbeeldingen upload, weigert om dingen up te loaden die kleiner zijn dan 400x400 pixels en sommige van de afbeeldingen die ik had, kleiner waren. Wat ik gedaan heb, is de foto's vergroot in Paint, maar uiteraard worden ze dan een beetje pixelig. Vandaar de photopainting, om dit te 'verbergen'. Ik vond het op zich wel nog een leuk effect hebben.
Voor wie geïnteresseerd is: de faceclaims zijn respectievelijk Raza Jaffrey, Alexander Vlahos, Ellie Kendrick, Craig Roberts en Lucy Davis.


[Afbeelding: 1k0.jpg]   
 
[Afbeelding: 1k0.jpg]
 
[Afbeelding: 1k0.jpg]
 
[Afbeelding: 1k0.jpg]
 
[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs digitale dingetjes - Merdyff - 23/08/2020

Bannertjes


Twee bannertjes die ik recent maakte.

De eerste is voor 'Bloed', een verhaal van mij in de Bieb. Ik gebruik daarin Guy of Gisbourne and Maid Marian als faceclaims voor de Bloederige Baron en de Grijze Dame. Gemaakt in Corel Painter Essentials 7. Wat heb ik gedaan? De acteurs op de achtergrond 'geplakt' en de jurk blauw gemaakt (is op de originele foto gelig). En verder uiteraard de bloedspetters en de letters toegevoegd. Painter Essentials lijkt niet echt een goede functie te hebben voor tekst toe te voegen (of ik heb het nog niet ontdekt). Tekst achteraf verplaatsen of een beetje schuin zetten of zo, is niet zo evident zonder kwaliteitsverlies van de tekst. Maar goed, op zich vind ik het wel geslaagd. Eervolle vermelding voor Martijn, die de foto van het bos op de achtergrond maakte.

[Afbeelding: 1k0.jpg]
 
 
De tweede banner maakte ik voor een RPG, die ik met Tim startte. Ook in Corel Painter Essentials. De foto van de kaart maakte ik zelf en omwille van het probleem met tekst dat ik hierboven aanhaalde, schreef ik deze tekst gewoon zelf. Vond ik wel passen bij dit bannertje.
 
[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs digitale dingetjes - Merdyff - 23/08/2020

30 dagen tekenen: overzicht + dag 1 en 2

Tijdens de lockdown had ik met een paar vrienden en familie een WhatsApp-groepje met de uitdaging 30 dagen tekenen. Ik heb de onderwerpen gebruikt om wat te oefenen met digitaal tekenen. Afhankelijk van hoeveel inspiratie en tijd ik had, zijn ze meer of minder uitgewerkt. Ik heb ook zeker niet alle onderwerpen gehaald, werk werd op een gegeven moment echt drukker en het werd lastiger om mij er elke dag aan te zetten. Maar ik heb er wel veel plezier aan beleefd en ook wat dingen uit geleerd, dus ik wil de tekeningen (ook de minder goede) graag met jullie delen.

Dit waren de opdrachten (wie er inspiratie uit wil halen, go ahead):
[Afbeelding: 1k0.jpg]

Omdat ik een dag later gestart was, begon ik met dag 1 en 2 op één dag. Twee relatief weinig uitgewerkte dingetjes, om erin te komen.

Dag 1: Teken een monstervirus

Iedereen koos uiteraard voor het coronavirus om te tekenen, maar ik koos voor het mazelenvirus. Deze afbeelding staat op een affiche die de vaccinatie tegen mazelen moet promoten en al sinds jaar en dag bij ons op het werk hangt.

[Afbeelding: 1k0.jpg]
Dag 2: Teken voedsel met een snor
 
Inspectie van onze voorraadkast leverde een peer op, die ik tekende met de techniek die ik hierboven ook al eens gebruikte voor de appel.
 
[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs digitale dingetjes - Merdyff - 25/08/2020

Dag 3: Teken je huis

Aangezien er aan ons echte huis niet veel te beleven valt... Het is een tekening waar ik best lang aan bezig geweest ben en eigenlijk zou er nog eens een hoop tijd in moeten om ook de rotsen enigszins realistisch te krijgen, maar de tijd en zin was op dat moment een beetje op. Misschien werk ik er ook wel eens aan verder.

[Afbeelding: 1k0.jpg]