Nomaj | Waar de magie nazindert
Merdyffs tekenmap - Afdrukversie

+- Nomaj | Waar de magie nazindert (https://nomaj.nl)
+-- Forum: Toren der Creatievelingen (https://nomaj.nl/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Het Museum (https://nomaj.nl/forumdisplay.php?fid=11)
+--- Topic: Merdyffs tekenmap (/showthread.php?tid=8)

Pagina's: 1 2 3 4


RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 17/08/2020

Runar

Mijn broer is sinds een goeie maand verloofd en kort nadien zat ik te praten met zijn verloofde over alles wat daarvoor geregeld moet worden. Ik denk dat ik één van de weinigen in haar omgeving ben die vrij recent getrouwd is. Het ging onder andere over uitnodigingen en het leek haar wel leuk om een tekening van een foto van hen daarop te hebben. Ze vroeg of ik dat zou kunnen maken. Ze had een foto in gedachten, één waarbij ze met hun rug naar de camera zitten met bergen op de achtergrond en wat ze in gedachten had, was een tekening met tekenpotlood, grijstinten dus. Ze had dit nog niet met mijn broer besproken en had de foto ook niet zelf, het was voorlopig gewoon nog maar een ideetje.
Nu ben ik geen held met tekenpotloden/grijstinten (geef mij maar full colour), dus dacht ik: misschien moet ik eerst en vooral maar eens proberen of ik dat kan. Toevallig had ik net een leuke foto van Runar waarop hij met zijn rug naar mij toe zat en aangezien ik toch op mijn doos pastelkrijtjes aan het wachten was, wist ik dus weer even wat doen.
Conclusie: ik zou er waarschijnlijk best iets moois van kunnen maken als ik het geduld had om mij er wat langer aan te zetten. Ik doe dit echter minder graag, waardoor ik dan weer een beetje geneigd ben om er mij op een bepaald moment rap vanaf te willen maken. Wel moet ik zeggen dat ik hier voor een keertje niet eerst de omtrek heb overgetrokken met kalkpapier, ook geen raster gemaakt, dus dit is puur observatief nagetekend en dat vind ik eigenlijk best goed gelukt.
Geen idee trouwens of ze het intussen al met mijn broer besproken heeft.

[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 17/08/2020

Katten bij maanlicht

En dit is voorlopig mijn laatste tekening. Iets helemaal anders. Ik kwam op facebook/youtube terecht op de pagina van een zekere Deepak, die hele leuke dingen maakt met oliepastels. Aangezien ik zelf nog een quasi ongebruikte doos oliepastels liggen had, leek het mij wel iets om ook eens te proberen. Op een mooie zomeravond nam ik daarom wat tekenspulletjes mee naar buiten en heb ik daar wat zitten kleuren. Dit is een werkje van een kwartier, 20 minuten, zoiets. Hier was het op zich wel de bedoeling om scherpe randen te hebben, maar ik kon mijn afplaktape nergens vinden. Formaat is A5.

[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 23/08/2020

Orion in de sneeuw

Zoals ik eerder al schreef, spaarde ik voor mijn verjaardag een nieuwe doos pastelkrijtjes en wat extra pastelpotloden bij elkaar. Dit is de eerste tekening die ik maakte met mijn nieuwe krijtjes en ik vind het persoonlijk zeer goed geslaagd. Door het feit dat de krijtjes van betere kwaliteit zijn en dat ik vijf keer zoveel kleurtjes heb, lukt het nu veel beter om realistischer te werken. Met mijn oude krijtjes moest ik steeds verschillende kleuren blenden om de juiste kleur te verkrijgen terwijl ik nu de juiste kleur plus een aantal kleurschakeringen gewoon uit de doos kan pakken. Dat scheelt dus enorm als je bijvoorbeeld een realistische vacht wil krijgen.
Deze tekening koos ik uit omdat het mij een uitdaging leek om de houding van Orion - 'ik heb iets gezien waarop ik misschien wil jagen' - weer te geven in een tekening. Dat is volgens mij wel geslaagd.
Er zal iets van een tien uur werk in deze tekening zitten.

Krijtjes: Rembrandt Softpastels, Potloden: Bruynzeel en Derwent, Papier: Canson Mi-Teintes.


[Afbeelding: 1k0.jpg]