Nomaj | Waar de magie nazindert
Merdyffs tekenmap - Afdrukversie

+- Nomaj | Waar de magie nazindert (https://nomaj.nl)
+-- Forum: Toren der Creatievelingen (https://nomaj.nl/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Het Museum (https://nomaj.nl/forumdisplay.php?fid=11)
+--- Topic: Merdyffs tekenmap (/showthread.php?tid=8)

Pagina's: 1 2 3 4


RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 11/08/2020

Beest als prins (Dan Stevens)

Omdat Belle zo eenzaam is zonder haar prins, heb ik ook een poging gedaan om hem te schilderen. Ik blijf aquarel behoorlijk lastig vinden om mee te werken. In zijn jas zit trouwens witte plakkaatverf voor iets meer diepte te creëren in de kant op zijn vest. (De omtrek is overgetrokken met kalkpapier, dus ook hier geen credits voor de tekening op zich.)
 

[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 11/08/2020

Paaskonijntje

Het was maart 2018 en op onze kast stond nog steeds mijn tekening van Orion met kerstmuts in een kadertje. Martijn vond dat niet meer bij het seizoen passen en vond dat ik een nieuwe tekening moest maken. Ik koos voor een konijntje met paaseitjes (foto van internet). Getekend met pastelkrijt en pastelpotloden. De omtrek heb ik gewoon van een foto overgetrokken met kalkpapier, beetje valsgespeeld dus, maar ik vind het inkleuren altijd leuker dan het tekenen zelf. (a)
Als ik vergelijk met de tekening van Orion met kerstmuts vind ik de vacht van het konijntje hier al een stuk beter gelukt dan toen.

 
[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 14/08/2020

Rode Bomen

Een magisch realistisch landschap naar een voorbeeld van kunstenaar Peter Doig. Heel groot formaat (ca. A1). Materiaal: acrylverf, plakkaatverf/gouache en oliepastels op stevig papier. Een opdracht van de tekenschool alweer. De foto is niet zo super (probeer maar eens een foto te nemen van dit formaat), maar ik was wel tevreden over het resultaat.
Intussen heb ik ontdekt dat het vreselijk is om op te bergen (het is te stijf papier om op te rollen en past amper op de kleerkast). Daarnaast zijn de rode bomen plakkaatverf op oliepastels en hoewel dat er leuk uitziet als resultaat, laat de plakkaatverf los. Dus elke keer als ik het verplaats, denk ik nadien: 'Hé, is dat een bloeddruppel op de grond?' maar blijkt het gewoon een schilfer rode verf te zijn.


[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 14/08/2020

Uitzicht van Pen y Fan

Ik vermoed dat dit het werk van de tekenschool is, waar ik het meest trots op ben. De opdracht was om een realistisch landschap van een foto te schilderen met acrylverf op een stukje stof. Het is dus echt een klein werkje, de precieze afmetingen weet ik niet, maar ik gok een 10 op 20 cm. Best wel priegelwerk dus. Normaal totaal niet mijn ding, maar deze keer had ik een foto mee die Martijn genomen had tijdens onze vakantie in de Brecon Beacons in Wales, het uitzicht vanop Pen y Fan (de hoogste top van Zuid-Wales en Zuid-Engeland) en aangezien dat echt een heerlijke plaats en een heerlijke vakantie was, was ik extra gemotiveerd om het deze keer echt goed te doen. Van de leerkracht kreeg ik het ietwat bizarre compliment dat ik goed was in het mengen van groen, wat al snel een running joke werd tussen een vriend van mij en ikzelf.
Ik ben echt wel trots op dit werkje. 

[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 14/08/2020

Pimpelmees in winter

Deze maakte ik in de zomer van 2018. Ik had nog een doek over van toen ik de CLBeer geschilderd had (had ik nooit terug gegeven), dus daar wilde ik iets mee doen. De foto kwam van een kalender en leek mij wel leuk om te proberen schilderen. Acrylverf opnieuw. Ik heb het aan mijn moeder gegeven en het staat daar nog altijd ergens op de kast. Het lijkt mij wel leuk om er ooit nog 3 bij te schilderen en er de 4 seizoenen van de maken, maar schilderen met een peuter in huis is niet bepaald een evidentie (of toch niet als je geen aparte hobbykamer of iets dergelijks hebt). Dus dat is voor ooit eens.

[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 16/08/2020

Poes en eend

Volgens mij ben ik nu gekomen aan tekeningen die nog niet in afgewerkte vorm op Dreuzels verschenen. Deze komt uit 2019, acrylverf op karton. De foto kwam van een kalender (ik heb een hele voorraad met prenten van kalenders omdat daar soms erg leuke tekenvoorbeelden bij zitten).
 

[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 16/08/2020

Arend

Deze tekende ik ook in 2019 aan de hand van een tutorial van Lineke Lijn op Youtube. Het is getekend met pastelpotloden. Ik vind het nog wel goed gelukt, al heb ik ook wel ergens het idee dat het evengoed een struisvogel zou kunnen zijn dan een arend.
 
[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 17/08/2020

Frosty en Muesli

Frosty en Muesli zijn de katjes van een collega van mij. In februari deden we op het werk een soort van Secret Santa, maar dan voor Valentijn. Je moest een naampje trekken van een collega en daar dan iets leuks voor doen. Een keertje lunch voorzien, koffie halen, afwas doen,... Ik trok een collega waarvan ik wist dat ze gek is op haar katjes. Ik was eerst iets anders van plan (koekjes bakken, denk ik), maar dat kwam er niet echt van en toen bedacht ik dat ik een tekening kon maken. Ik zocht (en vond gelukkig) op facebook een foto van haar katjes en maakte daarvan een tekening met pastelkrijt en pastelpotloden. Het papier is niet mijn favoriet voor pastel, maar het kan er mee door.
Leuk verhaal erbij: toen ik het haar afgaf, was ze superblij, maar ook een beetje verdrietig, want één van de twee katjes was al 4 weken verdwenen. Haar eerste katje was op de leeftijd van 6 maanden overleden tijdens de sterilisatie door een zeldzame hartafwijking, waarna ze dus deze twee katjes geadopteerd hadden. Ze had de hoop dat deze nog zou terugkeren al opgegeven en zag de tekening als een mooi aandenken. Een paar dagen nadat ik haar de tekening gegeven had, zat het katje weer voor de deur, erg vermagerd maar verder wel oké. Ze is er nu half van overtuigd dat het door mijn tekening is dat de kat terug is gekomen.

[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 17/08/2020

June

June is dan weer de hond van een andere collega van mij. Deze collega is een mede-arts en degene waarmee ik al sinds ik er werk een bureau deel. Zij gaat eind augustus op pensioen en was al sinds het begin van corona niet meer fysiek aan het werk geweest, omdat ze risicopatiënt is. Om haar pensioen toch een beetje te vieren, hadden een paar collega's het idee om haar te verrassen met een bezoek bij haar thuis (uiteraard buiten met de nodige afstand). Bij zo'n bezoek horen dan natuurlijk ook iets van cadeautjes. Eén collega zei dat het misschien leuk was om een schilderij of iets dergelijks te laten maken van een foto, aangezien de collega in kwestie van kunst houdt. Maar uiteraard ging daar wel wat een prijskaartje aan vastzitten. Toen zei ik dat ik misschien wel iets kon maken. Aangezien dieren zo'n beetje mijn sterkste kant zijn en ik van haar wist dat haar hond ook heel belangrijk is voor haar, ging ik alweer op facebook op zoek naar een leuke foto. Aan het papier geraken, was misschien nog de grootste uitdaging, met alle coronamaatregelen, maar toen dat gelukt was, kon ik aan de slag. Dit is A3-formaat trouwens, dus ietsje groter dan de meeste van mijn tekeningen, waarbij het papier 24x32 is, dus net iets groter dan A4.
De schaduw eronder is trouwens met gewoon kleurpotlood gedaan, omdat ik echt niet de geschikte kleur had in mijn krijtjes en het hierbij erg moeilijk leek om te gaan blenden.
Ik vond deze in elk geval zelf zeer geslaagd. Als je zoiets voor cadeau doet, hoop je natuurlijk altijd dat het gaat lukken, maar blijft toch altijd spannend.

 
[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 17/08/2020

Frodo

Na het tekenen van June had ik de smaak van het tekenen met pastelkrijt wel te pakken. Dus zocht ik een ander tekenvoorbeeld en die vond ik op mijn telefoon: een foto die mijn broer genomen had van de kat van mijn ouders om zijn nieuwe camera uit te testen. Ik tekende Frodo al eens eerder met kleurpotlood, maar hier dus met pastel. De print van de foto was echt van beroerde kwaliteit, want ik had in eerste instantie niet eens door dat ook zijn tweede oog zichtbaar was. Confused Gelukkig had ik al het idee dat er ergens iets niet klopte.
Ook weer een tekening waar ik trots op ben, zeker als ik vergelijk met de eerste tekening van Frodo. Ook als ik vergelijk met de tekening van Orion met Kerstmuts, die een van mijn eerste met pastelkrijt was, zie je dat de vacht hier al een stuk beter gelukt is. Vermoedelijk wordt het wel mijn laatste tekening met deze doos pastelkrijtjes, aangezien ik van mijn verjaardagsgeld een nieuwe doos bijeen gespaard heb. Voor mijn volgende tekening heb ik 120 kleurtjes ter beschikking in plaats van 24 en van een betere kwaliteit.

Ter info trouwens: het is misschien al opgevallen dat de randen van mijn tekeningen vaak wat slordig afgewerkt zijn. Voor tekeningen van dit formaat heb ik een wissellijst van Ikea waarin ik altijd aan een andere tekening kan steken. Ik teken daarom altijd eerst een kader die overeen komt met het formaat van die lijst om daarin mijn tekening te passen. Alles wat buiten die rand valt, is dus ook niet zichtbaar als ik de tekening inkader, vandaar dat ik er ook geen moeite voor doe om het beter af te werken.
 

[Afbeelding: 1k0.jpg]