Nomaj | Waar de magie nazindert
Merdyffs tekenmap - Afdrukversie

+- Nomaj | Waar de magie nazindert (https://nomaj.nl)
+-- Forum: Toren der Creatievelingen (https://nomaj.nl/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Het Museum (https://nomaj.nl/forumdisplay.php?fid=11)
+--- Topic: Merdyffs tekenmap (/showthread.php?tid=8)

Pagina's: 1 2 3 4


RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 08/08/2020

Vlinders


Na de insecten zijn we overgestapt op de vlinders in de tekenschool (nog steeds 2017 dus). Het eerste is acrylverf op karton. We hebben de vlinder eerst met potlood getekend, nadien de achtergrond geschilderd (dit moest in een contrasterende kleur van de vlinder) en dan de vlinder geschilderd. Hij is in het echt net iets oranjer dan op de foto. Best geslaagd, alleen staat hij niet mooi in het midden.

[Afbeelding: 1k0.jpg]


De tweede opdracht was voor de mensen die al klaar waren en wat overschot van verf wilden opgebruiken. Hier kregen we een klein, vierkant stuk karton, waarop we dezelfde of een andere vlinder moesten schilderen. Verschil was dat we hier meteen moesten met verf de vlinder schilderen en de achtergrond achteraf doen. Ik denk dat ik aan deze een kwartier, 20 minuten bezig geweest ben (tegenover een uur of vier aan de andere, schat ik). Best tevreden met het resultaat.

[Afbeelding: 1k0.jpg]


En toen was mijn grootmoeder jarig en hadden we niets van verjaardagskaarten in huis. Dus heb ik er zelf maar één gemaakt. En aangezien ik dan toch goed getraind was in de vlinders, heb ik dat maar gedaan. Met kleurpotlood deze keer.
[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 08/08/2020

Koe


Nog een opdracht van de tekenschool. We moesten een dik stuk karton meebrengen en daarop deze koe schilderen (we kregen ze op een voorbeeld, een afdruk van een schilderij). Het is weer met acrylverf, niet eerst met potlood maar meteen met verf. Hierbij moesten we met een paletmes structuur creëren erin en verschillende lagen verf met elkaar vermengen. Het was leuk om te doen, het resultaat vind ik minder, maar vooral omdat ik ook het originele schilderij al niet zo geweldig vond. Op zich ben ik wel geslaagd in de opdracht.

[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 08/08/2020

Picasso-stieren


Nog een opdracht van de tekenschool. Blijkbaar is Picasso gekend voor zijn stieren (ik wist dat dus niet, ik dacht dat die gekend was voor zijn scheve gezichten) en onze opdracht was om twee stieren te tekenen in de stijl van Picasso. Een meer realistische en een meer abstracte. Materiaal was voornamelijk houtskool, maar ook gewoon wit bordkrijt en conté-krijt (soort van pastelkrijt, maar met een hogere hardheid). Dit was het resultaat.

[Afbeelding: 1k0.jpg]


[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 09/08/2020

Roodborstje


Dit is mijn eerste poging tot een tekening met pastelkrijt en pastelpotloden, uit 2017. Er was duidelijk nog veel ruimte voor verbetering, maar ik heb er wel een paar dingen uit geleerd. Namelijk dat A5 geen handig formaat is voor pastel (te klein, waardoor het erg moeilijk is om de details uit te werken) en dat dit papier ook te glad was, te weinig korrel had. De bek klopt niet, maar verder vind ik het voor een eerste keer nog best geslaagd.


[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 09/08/2020

Orion met kerstmuts

Tweede tekening met pastelkrijt, januari 2018. Deze keer was Orion weer eens mijn onderwerp, al ben ik uitgegaan van een foto van een andere kat met kerstmuts die ik op internet vond en die ik dan de kleuren van Orion heb gegeven. Makkelijk is anders, maar nog steeds makkelijker dan Orion een kerstmuts opzetten en daarvan een foto proberen te nemen. [Afbeelding: smiley17.gif]
Net als bij het vorige gebruikte ik een combinatie van pastelkrijt en pastelpotloden. Ik vind het best aardig gelukt, alleen moet ik duidelijk nog meer oefenen om echt een vacht te kunnen tekenen en de tekening zo realistischer te maken. Nu heb ik er nog meer een tekenfilm/stripfiguur idee bij en dat was niet helemaal het plan.

 
[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 09/08/2020

Orion op een steen

Nog iets wat ik eens wou uitproberen, nadat ik het had moeten aankopen voor de tekenschool: aquarel. Dus weer maar eens een tekening van Orion uitgezocht om te proberen. Voordeel is dat hij niet klaagt als het mislukt.  Tongue  Veel ruimte voor verbetering hier.


[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 09/08/2020

Kameleon

Een opdracht van de tekenschool die ik wel leuk vond: een hagedis, salamander, gekko of iets dergelijks in aquarel. Ik koos voor een kameleon. Zelf vind ik het wat vlekkerig, alsof het niet echt één geheel vormt, maar mijn leerkracht vindt dat dat bij aquarel hoort en vond het goed.
Ik vind het in elk geval beter geslaagd dan de kat hierboven, het scheelde ook een stuk dat we wat uitleg kregen over hoe je best met aquarel aan de slag kan gaan.

[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 11/08/2020

Noorderlicht

Een poging om het Noorderlicht te tekenen met pastelkrijt, aan de hand van deze tutorial. Ik wilde niet exact hetzelfde doen als de vrouw in de tutorial, maar dat maakte het natuurlijk wel iets moeilijker. Over het algemeen vind ik het een geslaagde poging, alleen de bergen zijn mij wat te tweedimensionaal, weinig diepte in. Ik denk dat ik het ooit wel nog eens opnieuw probeer, want het is natuurlijk een heel mooi onderwerp.
(De foto is niet super qua kleurweergave.)

[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 11/08/2020

Lucifer (Tom Ellis)

Op de tekenschool hadden we ook een lessenreeks rond portrettekenen. Een portret met tekenpotloden, eentje met kleurpotloden en een met aquarel. Omdat ik een les of misschien zelfs meerdere miste in die periode, heb ik nooit die met kleurpotlood kunnen maken, wat ik wel jammer vond, aangezien dat net iets is waar ik graag mee werk.

Bij de tekening met tekenpotlood moesten we voor de vorm een raster maken op kalkpapier en daarnaast de belangrijkste lijnen van de foto overtrekken, zodat we het kalkpapier op onze tekening konden leggen ter controle.

Als onderwerp koos ik voor Lucifer (Tom Ellis) uit de gelijknamige serie. Ik koos voor tekenpapier dat wat beige is van kleur, wat ik wel een leuk effect vind hebben en ging enigszins tegen de opdracht in door zijn ogen rood te maken. (Maar dat was zo op de foto en vond ik wel leuk om te doen.) De foto is slecht gekadreerd, dat komt omdat de witbalans van mijn telefoon in de war was met het beige papier. Hij maakte het wit en de ogen roze. Daarom legde ik er een wit papier onder om de foto te maken, wat ik er achteraf digitaal afknipte, maar ik vergat om dan ook voor de rest even bij te snijden. De tekening zelf is wel goedgekadreerd, want volgens mij moesten we dat zelfs afmeten.

[Afbeelding: 1k0.jpg]



RE: Merdyffs tekenmap - Merdyff - 11/08/2020

Belle (Emma Watson)

En dit is dan mijn portret met aquarelverf. Omtrek hebben we overgetrokken met carbonpapier, dus je hoeft mij geen credits te geven voor de goede tekening. [Afbeelding: smiley17.gif] Het schilderen was wel een serieuze uitdaging, want ik had voordien eigenlijk nog amper met aquarel gewerkt. Voor een eerste keer ben ik er ook best tevreden over. Het valt mij vooral op hoeveel geduld je moet hebben met aquarel. Het moet altijd echt heel goed droog zijn als je niet wilt dan het in elkaar uitloopt. En dat is niet echt iets waar ik erg goed in ben.
(Foto lijkt niet helemaal scherp te zijn.)

[Afbeelding: 1k0.jpg]