Nomaj | Waar de magie nazindert
Podcasttopic - Afdrukversie

+- Nomaj | Waar de magie nazindert (https://nomaj.nl)
+-- Forum: Zweinstein (https://nomaj.nl/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Zweinsveld (https://nomaj.nl/forumdisplay.php?fid=15)
+--- Topic: Podcasttopic (/showthread.php?tid=69)



Podcasttopic - Lukas - 08/08/2020

Podcasttopic



pod·cast (de; m; meervoud: podcasts)
opname die gepodcast wordt

De definitie van Vandale is een beetje recursief, maar wat zijn podcasts nu? Podcasts zijn audio (en soms beeldopnames) die (normaal gezien) gratis via feeds (bijvoorbeeld RSS) gedeeld worden op het internet, bijvoorbeeld via Apple Podcasts, Spotify, Stitcher, Overcast.... Je kan het vergelijk met amateurradio, al zijn er tegenwoordig bedrijven die zich enkel en alleen bezighouden met het maken van podcasts.

Welke podcasts luister jij? Welke kan je aanraden? Ben je opzoek naar een podact over een bepaald onderwerp en zoek je naar advies? Dan is het podcasttopic de place to be.


RE: Podcasttopic - Lukas - 08/08/2020

Reply All

Reply All is een podcast over alles dat zich op het internet afspeelt. Soms praten ze soms of de meest random internetfenomenen, andere keren nemen ze een luisteraar zijn of haar probleem onder de loep en zoeken ze uit wat er aan de hand is.

Aflevering om mee te beginnen

Aflevering #102 en #103 gaan over internetscambedrijven in India en gaan er zeer diep op in. Een van de hosts reist zelfs helemaal naar India om af te spreken met een van de scammers. Aflevering #164 is een vervolg op de twee eerste delen, waar een van de hosts opnieuw naar India reist om nog enkele zaken uit te klaren.



Hello from the Magic Tavern
Arnie Niekamp (een werknemer van Jackbox, als je die games speelt zal je zijn stem zeker herkennen), valt in aan portal achter aan Burger King in Chicago. Hij komt terecht in de Vermillion Minotaur, een taverne in het magische land Foon. Samen met zijn twee co-hosts, Chunt the Talking Badger (technisch gezien een shapeshifter) en Usidore the Blue, interviewt hij wekelijkers een magisch persoon of wezen.

Aflevering om mee te beginnen:

In aflevering 31 interviewen Arnie, Chunt en Usidore een Bridge Troll die een brug bewaakt juist buiten het dorp waar de Vermillion Minotaur zich bevindt. Als de humor in deze aflevering je bevalt, kan je verder gaan met aflevering #1 en de rest van de podcast in volgorde luisteren.



13 Minutes to the Moon
Grote fan van de ruimtevaart en nog steeds verdrietig dat je in '69 de lancering van Apollo 11 niet mee hebt kunnen maken? Daar voor is de 13 Minutes to the Moon podcast van de BBC. Ongelofelijk goed geproduceerd en met muziek van Hans Zimmer. Het vertelt de verhalen van verschillende belangrijke personen in het Apollo 11 programma in de aanloop van de lancering en de landing op de maan met als hoogtepunt de laatste dertien minuten voor de landing. Seizoen twee vertelt dan weer het verhaal van Apollo 13.

Aflevering om mee te beginnen:

Bij deze podcast begin je gewoon vanaf het begin. De eerste aflevering bevat interviews met onder andere Michael Collins (de piloot van de module die in orbit rond de maan bleef) en Margaret Hamilton (directeur van de MIT afdeling die de software voor de boordcomputers schreef).



Decoder Ring
Decoder Ring neemt elke aflevering een internetfenomeen of ander cultureel fenomeen onder de loep. Wist je bijvoorbeeld dat Baby Shark zijn origines liggen in de soundtrack van Jaws en dat Murphy's Law verzonnen was op een Amerikaanse luchtmachtbasis? Decoder Ring probeert steeds de geschiedenis van zulke fenomenen te onderzoeken en is gevuld met interessante interviews met de mensen die er rechtstreeks voor verantwoordelijk waren.

Aflevering om mee te beginnen:

Hoe is het stereotyope van "The Karen", internet's meest gehate vrouw ontstaan? In deze aflevering kom je daar achter.


RE: Podcasttopic - Katinka - 01/09/2020

Potterless, over een man die nog nooit Harry Potter heeft gelezen en ooit 4 films heeft gezien, maar nu bij boek 1 begint en praat over wat hij leest en wat hij verwacht. Het is best wel grappig. Deed me denken aan Dreuzels in theorie-tijd. Tongue

Te vinden via spotify, iig.


RE: Podcasttopic - Lukas - 01/09/2020

(01/09/2020, 19:56)Katinka schreef: Potterless, over een man die nog nooit Harry Potter heeft gelezen en ooit 4 films heeft gezien, maar nu bij boek 1 begint en praat over wat hij leest en wat hij verwacht. Het is best wel grappig. Deed me denken aan Dreuzels in theorie-tijd. Tongue

Te vinden via spotify, iig.

Potterless ben ik twee jaar geleden beginnen luisteren, ik moet nog de aflevering van gisteren beluisteren. Ik ben het niet altijd eens met zijn meer controversiële meningen, maar zijn perspectief op de boeken en alles er rond is best interessant. Wij zijn er mee opgegroeid, hij is ze beginnen lezen op zijn 24ste(?), dus dat is toch een hele andere ervaring. Zeker een aanrader ja!


RE: Podcasttopic - OsanneArt - 10/09/2020

Ik ben zelf ontzettend fan van Welcome to Nightvale, The Magnus Archives en The Bright Sessions. Alledrie zijn te vinden op Spotify. AlLedrie zijn een soort hoorspel.

Welcome to Nightvale: Een radioshow/nieuwsprogramma over het afgelegen Amerikaanse woestijnstadje Nightvale, die geregeerd wordt door de burgemeester en de conspiracies met  de geheime politie, waar gigantische schaduwmonsters uit buitenaardse dimensies eigenlijk niet heel veel anders behandeld worden als een spinnenplaag,en waar de presentator Cecil overal met een warme zachte stem van al deze horror een heel rustig en kalm verhaaltje maakt terwijl hij tussendoor vertelt over zijn persoonlijke relatie met Carlos, de knapste wetenschapper ter plaatse. 

The Magnus Archives: Jonathan Sims is aangenomen in het Magnus Instituut (een onderzoekscentrum voor research in het paranormale) als nieuwe hoofdarchivaris. het systeem van het instituut maakt overal audioback-ups van, en jij als luisteraar mag meegenieten van de griezelige verslagen en getuigenschriften die hij voorleest, terwijl Jon zelf langzamerhand de verbanden begint te leggen en onderzoek begint te doen in waar de vorige archivaris uberhaubt gebleven is.

The Bright Sessions: Dr. Bright is de psych therapeut van meerdere mensen met bovennatuurlijke gaven. De vraag begint bij haar cliënten langzaam op te komen hoe het eigenlijk komt dat ze daarin heeft weten te specializeren, en waarom ze af en toe gunsten van ze vraagt.

Met The Bright Sessions ben ik nog niet zo ver, en Welcome To Nightvale luister ik vaak een aantal specifieke afleveringen waar ik heel makkelijk bij in slaap kan vallen. The Magnus Archives luister ik wel echt elke aflevering van, want het is een heel spannende serie die je volledige aandacht meesleept. Ik raad ze echter wel alledrie aan.


RE: Podcasttopic - Lukas - 19/01/2021

Rabbid Hole

Rabbid Hole is een podcast van The New York Times over Youtube, klinkt saai, maar is het totaal niet. Het gaat voornamelijk over hoe Youtube een platform is geworden voor misinformatie en hoe Youtube/Google hier mee om gaat.

Aflevering om mee te beginnen:

Deze podcast is slechts acht afleveringen lang en luister je best gewoon vanaf het begin tot het einde. Het is eigenlijk gewoon een documentaire in podcastvorm.