Nomaj | Waar de magie nazindert
Samen in de Serre plantjes kweken - Afdrukversie

+- Nomaj | Waar de magie nazindert (https://nomaj.nl)
+-- Forum: Zweinstein (https://nomaj.nl/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Zweinsveld (https://nomaj.nl/forumdisplay.php?fid=15)
+--- Topic: Samen in de Serre plantjes kweken (/showthread.php?tid=148)

Pagina's: 1 2


RE: Samen in de Serre plantjes kweken - Blossom - 15/03/2021

@ Nems: Maar is het niet meer een kwestie van: tegel eruit, tomatenplant erin? Hoe dan ook begrijp ik wel dat je de kosten tegen de baten moet houden om daarover te beslissen. Leuk dat je ook zo'n ruilkast in de buurt hebt!

@ Nathalie: ik zag de foto's op Facebook langsgaan, ja. Smile Leuk! Ik ga maar eens beginnen met zaaien dan, komende week. Ik heb genoeg (je komt nog eens wat tegen als je opruimt...)

Dan nu: project kas! Eventjes de foto's laten zien.

In oktober is de kas afgebroken geweest, maar ik heb daar nog wel een paar uur op lopen ruimen. Daarna heb ik de regenpijpen geschilderd, want het leek met chique als die heel donkergrijs zouden zijn. Vervolgens heeft een timmerman een balk gemonteerd waarop de regengoot van de kas moest gaan steunen.

[Afbeelding: iZaCrMf.jpg?1]

Op 4 januari was het dan zo ver: de kassenmannen kwamen en tegen het eind van de dag was de kas af!

[Afbeelding: CiWVfAc.jpg?1]

Maar... eerst moesten we nog een hele lading zand erin brengen, want zoals je ziet zweeft hij op de vorige foto onveveer 20 cm boven de grond... Eef heeft dat gedaan, samen met zijn vader.

[Afbeelding: 7MQMI9j.jpg?1]

Daarna kwam ik op het lumineuze idee om de muren in de kas wit te schilderen, leuk met een zwarte band aan de onderzijde.

[Afbeelding: HoZ1oZK.jpg?1]

Maar voordat ik een tweede laag verf aan kon brengen, viel de winter in. Nu is enkelglas niet heel isolerend, dus hebben Eef en ik de binnenkant van de kas tijdelijk met noppenfolie bekleed. Na alle buitenplanten naar binnen te hebben gesleept, stond alles in een plastic tent.

[Afbeelding: h39ycmF.jpg?1]

Twee weken later was het ineens 25 graden warmer! Ik heb toen twee kasten gekocht via Marktplaats en heb die met krijtverf zwart geschilderd. Ik ga er allerlei tuinspullen in bewaren + het konijnenvoer. Ook de vloertegels (gewone betontegels van 30 x 30 cm) zijn (voor zover ik de ruimte had) geschilderd. Hiervoor koos ik een zwartgrijze kleur.

[Afbeelding: k9y2Jk1.jpg?1]

Nu, en dan nog een beetje aankleding! Inmiddels is het al veel verder aangekleed, maar als het echt af is, ga ik verder met foto's maken. Smile

[Afbeelding: YUdtag9.jpg?1]

Op die zwarte plankjes ga ik ook mijn kweekbakjes zetten. Die vangen vol de ochtendzon, dus dat komt wel goed.


RE: Samen in de Serre plantjes kweken - dreuzel fan - 16/03/2021

@Sonja: Whauw! Super leuk geworden! Dat wil ik ook wel in mijn tuin :p


RE: Samen in de Serre plantjes kweken - Merdyff - 25/03/2021

Runar stelt zijn moestuintje voor.

Intussen hebben we er ook radijsjes in gezaaid.


RE: Samen in de Serre plantjes kweken - Blossom - 29/03/2021

Thanks, Nathalie!

@Soetkin: Schattig! En handig, zo'n mini-moestuinbak.

Bij ons is het nieuwe-schutting-tijd. En daar horen natuurlijk weer wat fotootjes bij.

Sinds eergisteren stond dit in de tuin, geleverd door de houthandel. Ik vond het toen al mooi, haha!
[Afbeelding: Ul9uKBO.jpg?1]

En hier moet de schutting komen, als afscheiding tussen de buren en ons. Op foto's in vorige posts kan je nog wel zien dat er een aftandse, half omgevallen schutting op staat.
[Afbeelding: bQXQ9AX.jpg?1]

[Afbeelding: Kmeuuli.jpg?1]

En dit is het na een dagjes zwoegen door een ervaren timmerman (lees: een pensionado en diens kleinzoon). Zoals je misschien ziet, worden de ijzeren hekken nog een klein stukje ingekort. Ik ga er volgende week clematissen tegenaan planten. Smile
[Afbeelding: DQeUSap.jpg?1]

Vorig weekend heb ik ook dit struikje gekocht, in een impulsaankoop eigenlijk, gewoon omdat ik 'm ontzettend mooi vind (en hij ook niet achterlijk duur was).
Dus die heeft een plek bij het raam, dan zie ik hem direct als ik naar buiten kijk.
[Afbeelding: LqJ32xZ.jpg?1]


RE: Samen in de Serre plantjes kweken - Nemaya - 29/03/2021

Ik heb zojuist iemand een opdracht gegeven voor custom made houten bloembakken. Dan kan ik daar lekker in gaan moestuinieren tot ik een echt moestuintje heb. Alles bij elkaar krijg ik er dan bijna 2,5m2 bij. Big Grin Lijkt niet heel veel, maar het scheelt een hoop potten! Smile


RE: Samen in de Serre plantjes kweken - Merdyff - 15/05/2021

@ Nems: 2,5 m² lijkt mij inderdaad best al veel, als ik zag wat ik een aantal jaar geleden in mijn moestuinbak van 1m x 1m kwijt kon.

Vandaag hebben we radijsjes geoogst en straks ga ik ook nog wat sla, peterselie en bieslook oogsten voor een slaatje bij het avondeten.

Link naar de radijsjes

Runar was het er trouwens echt niet mee eens dat ik radijsjes uit het tuintje haalde. Die snapt nog niet zo goed wat de bedoeling is. Daarnaast was hij ook boos omdat hij de plantjes niet mocht gieten, maar met de regen van de afgelopen tijd, leek mij dat ook niet het beste plan.

Plan is om op de plaats waar er nu radijsjes stonden kleine ronde worteltjes te zaaien. Maar dan moet het even een beetje beter weer zijn.