Nomaj | Waar de magie nazindert
Samen in de Serre plantjes kweken - Afdrukversie

+- Nomaj | Waar de magie nazindert (https://nomaj.nl)
+-- Forum: Zweinstein (https://nomaj.nl/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Zweinsveld (https://nomaj.nl/forumdisplay.php?fid=15)
+--- Topic: Samen in de Serre plantjes kweken (/showthread.php?tid=148)

Pagina's: 1 2


Samen in de Serre plantjes kweken - dreuzel fan - 10/10/2020

Welkom in de serre!

Waar we gezellig bijeen komen om het te hebben over plantjes, de moestuin en onze zelf gekweekte groentjes  Blush 


                                                                                           [Afbeelding: 042806d97e1c4fb0ad38a62d009832e5.jpg?w=&...826450B1D8]


RE: Samen in de Serre plantjes kweken - dreuzel fan - 10/10/2020

Helaas niet mijn serre hierboven.

Dit jaar hadden we geen moestuin. Vanwege corona mochten we er niet op. Pas eind mei mochten we er terug op. Toen vond ik het al veel te laat in het jaar om nog iets te planten. Alles is er overwoekerd. Geen beginnen aan om toen nog te starten. Ik hoop volgend jaar een grote moestuin te krijgen.
Ik had wel thuis spagettiepompoenen geplant en die doen het super. Drie heb ik al moeten oogsten vanwege de storm. Er hangen er nog een vijftal te groeien.

Ik ben momenteel meer bezig met mijn plantjes.
Ik heb er behoorlijk wat die het verbazend genoeg ook nog eens goed blijven doen. Mijn pannekoekplantjes waren tot op de steel opgegeten door de hond. Ondertussen zijn ze alle drie al helemaal hersteld. De bloemist in het dorp had geen hoop voor de plantjes.
En mijn kerstster heeft nog steeds blaadjes. Die blijft groeien. Alle rode blaadjes zijn er onlangs af gevallen. Ben benieuwd of ik tegen kerstmis terug rode blaadjes zal hebben.

Zal straks een wat fotos maken en proberen hier te plaatsen.


RE: Samen in de Serre plantjes kweken - Nemaya - 10/10/2020

Wij hebben dit jaar kilo's cherrytomaatjes geoogst, en ik heb ook een poging gedaan voor worteltjes (matig resultaat, nogal klein), radijsjes (gelukt, maar snel op), boontjes en erwtjes (goed gelukt, wellicht volgend jaar meer plek geven), bietjes (goed gelukt, maar niet mijn favo groente), ui (niet erg groot, wel lekker), aardappel (1 gepoot, 1,3kg geoogst, tweede lading is aan het groeien), knoflook(wel plantjes, maar wat ik kon zien nog geen bol), prei (lang gestaan, maar bleven nogal dun. Wel lekker). De aardbeitjes deden het goed dit jaar, nu ze meer drainage hadden. En de basilicum had eigenlijk wat meer ruimte nodig gehad. De tijm en oregano zijn dit jaar goed gegroeid. Momenteel heb ik in mijn kasje boerenkool staan (nog klein) en een paar komkommerplantjes. Dat is wellicht wat aan de late kant.
Ook heb ik deze zomer een paar stekjes lavendel gepot en die hebben zelfs al gebloeid dit jaar. Mijn appelboompje uit het kerstpakket doet het volgens mij niet meer, maar twee appelpitjes uit een supermarktappel staan nu ook in mijn kasje te groeien.


RE: Samen in de Serre plantjes kweken - Blossom - 10/10/2020

Yay, tuintopic!

Mooie serrefoto, inderdaad!

Op Facebook ben ik lid geworden van de groep 'inspiratie voor de tuin', waar ook veel moois voorbij komt.
Ik merk daar ook dat er bepaalde trends zijn, met name het milieubewuste tuinieren, het zorgen voor biodiversiteit en de tegenhanger: hele strakke designtuinen. Neem gerust een kijkje als je ook op Facebook zit; ik doe er veel inspiratie op en veel buiten-zijn-zin. Smile

Nu, dit is op het moment de zijkant van mijn huis: [font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif][Afbeelding: WNk16JL.jpg?1][/font] en dat ziet er dus nogal troosteloos uit. Eef besloot de kas af te breken, maar eerst spullen eruit halen is niet echt een mannending. Dus er staat het eea te verregenen zo... morgen heb ik tijd om zaken op te ruimen en de wandrekken eraf te schroeven. Op 19 oktober komt er een medewerker van Batist Hobbykassen om te meten en ons te adviseren wat de mogelijkheden zijn. 

Afgelopen zomer hebben wel wel weer wat groenten gehad (cherrytomaten, aubergine, komkommer, mini-paprika, ui, courgettes, pompoen, radijs) en ook de appelbomen deden het goed. Ook het kleine perenboompje gaf een hele pan vol stoofpeertjes en ze waren heerlijk! 

Voor nu paddenstoeltjes in de tuin! Ik vind het een geinig fotootje: [font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif][Afbeelding: G93ZjdN.jpg?1] ppppPpa[/font]


RE: Samen in de Serre plantjes kweken - Blossom - 17/11/2020

We zijn een maand verder! Nog steeds staat er van alles in bloei, want het blijft erg zacht weer. De nieuwe kweekkas komt pas op 4 januari, en ik heb eigenlijk stille hoop dat er voor die tijd geen vorst van betekenis komt. In dat geval moet ik namelijk mijn niet-winterharde planten ergens gaan onderbrengen. Ik mag ze in de kas zetten bij vrienden in mijn dorp, maar het is nogal een gesleep.

Afgelopen weekend ben ik kerstrozen (Helleborussen) gaan kopen. Die stonden langs de kant van de weg voor veel minder geld dan dat ze in het tuincentrum kosten, dus ik was een blij mens.

Verder even een foto van mijn sierappelbomen (Malussen), want die staan er weer schitterend bij dit jaar.
[Afbeelding: iyKJPNX.jpg?1]

Ander kwekersnieuws: ik heb een zakje kruidje-roer-me-niet zaadjes gekocht en die komen leuk op! In dezelfde bak heb ik ook cyclamen van eigen zaadjes gedaan en die komen ook op, hoewel daar veel, heel veel geduld voor nodig is. Cyclamen zijn l-a-n-g-z-a-a-m. Het duurde meer dan een maand voordat er een teken van leven zichtbaar was en de blaadjes zijn nu nog steeds maar zo'n 3 mm doorsnee. Maargoed! Toch leuk.
Binnenkort komt er bij mij in de buurt een plantenbieb. De hele gemeente staat hier al vol met boekenbiebjes: kleine kasten in de voortuin waaruit je zomaar een boek mag pakken en/of zomaar je uitgelezen boeken in mag doen. Nu komt er dus een plantjesvariant: je mag je gewortelde stekjes erin zetten en stekjes van andere mensen eruit halen en meenemen.
Nou, dat vind ik dus prachtig! Ik hoop dat ze snel open gaan; want ik heb best wat te ruilen.


RE: Samen in de Serre plantjes kweken - dreuzel fan - 08/03/2021

Het word tijd dat ik hier ook eens een update kom geven zeker?
Ik heb altijd goede voornemens om het te doen maar geraak er niet. Het leven is druk, of mijn leven alle sinds.

Ik heb dus eindelijk een grote moestuin gekregen! 70 vierkante meter. Ik weet nog niet welk stuk precies van ons is. De gemeente heeft weken nodig om een nummer aan te brengen op het perkje! Zo vervelend want ik wil echt aan de slag daar. Alle anderen zijn al volop aan het spitten en verdelen. Ik sta duimpjes te draaien.

Ik heb ondertussen dan maar thuis mijn "serre" opgezet en ben al gaan zaaien. Ook heb ik al dertig aardbeiplanten en vijftien frambozen struiken gereserveerd. De aardbeien plant ik thuis in de serre, de frambozen zijn voor op de moestuin.

Het is moeilijk om aan het seizoen te beginnen als je niet echt zeker bent van je stukje. Ik kan nog geen indeling plannen of afzetting kopen zolang ik niet zeker ben. Baal er enorm van. Straks is iedereen al klaar en moet ik nog beginnen. Bovendien zijn de meesten daar met pensioen en werk ik 6/7.


RE: Samen in de Serre plantjes kweken - Nemaya - 13/03/2021

Ik heb mezelf ook aangemeld voor een moestuin bij een vereniging dichtbij. Maar op het moment zijn er geen tuintjes beschikbaar, dus dat wordt op zijn vroegst volgend jaar.
Het originele plan was om de tuin van ma om te toveren tot moestuin, maar dat is van de baan vanwege de kosten. Wel balen, want ik heb nu dus veel te veel tomaten en paprika's voorgezaaid. -_-'


RE: Samen in de Serre plantjes kweken - Blossom - 13/03/2021

Tegen welke kosten liep je aan, Nems? Wel zonde dat er momenteel geen plek was voor je bij de moestuinen.
Ik heb nog niks gezaaid overigens. Misschien morgen een paar bakjes doen, maar het is nog vroeg wat zaaien betreft, toch?

Overigens ben ik op Facebook lid van verschillende tuin-groepen: eentje voor moestuinen, eentje voor tuin-inspiratie en eentje voor het ruilen van planten.
Dat kun je gerust doen: je steekt er veel van op en het is hartstikke leuk om andermans tuinen te bekijken. Ik heb zaadjes opgestuurd gekregen van een dame uit Koudekerk. Smile Dus mocht je iemand blij willen maken met jouw teveel gezaaide tomaten en paprika's, dan kun je lid worden van zo'n groep en ze ruilen voor bijvoorbeeld courgettes, kruiden of bonenplantjes.
Via een van die groepen ben ik ook bij nudge.nl gekomen en krijg ik 20 zakjes zaad toegestuurd om de bij bij te voeren. Dat is wel leuk, denk ik! Ik weet wel een aantal plekken waar ik die uit zou willen strooien.

Verder heb ik via click & collect de halve Action leeggekocht, want ze hebben momenteel allerlei tuinspullen. Ik heb dus twee plantenbakken gekocht, drie zakken hydrokorrels, een busje bloemenzaadjes, een schepje, mestkorrels voor allerlei gewassen, binddraad en klemmetjes, etc, etc. in totaal 30 artikelen en dan bleek ik de kweekpotjes nog vergeten te zijn

Binnenkort dus nog wat foto's plaatsen!

@Nathalie: je zou als afzetting ook zo'n schapenhekje kunnen doen, toch? Dan zit je niet aan maten/afmetingen en dergelijke vast.

Op de eerste foto van mijn post van 10-10-2020 zie je een half omgevallen hek staan. Inmiddels is dat door mijn man en de buurman verwijderd. Er komt komende week een hek van hardhouten palen, zwarte planken en daarboven betongaas. De buren en ik gaan er klimplanten tegenaan laten groeien (of tenminste: ik zal wel degene zijn die dat gaat doen, want de buren zijn er nooit). De favoriete kleur van de buurvrouw is blauw/paars en ik kan me er wel in vinden. Clematissen, denk ik. Smile


RE: Samen in de Serre plantjes kweken - Nemaya - 14/03/2021

@Blossom: ik had nog geen offerte binnen gekregen, maar ma is nogal aan het sukkelen met haar gezondheid en vriendlief vond het niet verstandig om te gaan investeren in andermans huis/tuin, ook al is dat (mocht het ergste gebeuren) deel van mijn erfenis, als we niet weten hoe lang ma nog in dat huis blijft wonen.
Maar ik wil wel meer gaan moestuinieren dan ik momenteel kan. Alles in potten neemt best wat plaats in beslag.
Bij ons in de buurt (10 min met auto) is er ook een zadenbibliotheek. Ik kan eventueel mijn stekjes daar ook kwijt als ik er echt te veel heb. Ben er nog niet eerder geweest, maar zit wel in de facebookgroep.


RE: Samen in de Serre plantjes kweken - dreuzel fan - 15/03/2021

@Nems: Dat zou ik eerlijk gezegd ook niet doen. Nu nog investeren als je moeder misschien niet zal blijven.
Wachtlijsten zijn ontzettend lang overal. Ik heb geluk om na vier jaar een stukje te krijgen. Er zijn gewoon veel te weinig volkstuintjes. Succes! Duim dat jij vlotter een tuintje krijgt.

@Sonja: Ik zet sowieso geen houten heg hoor. Draad tussen de twee stukken in.

@Voorzaaien: Bwa, sommige moet je toch al mee beginnen zo langzamerhand. Paprika, tomaat, bloemkool, ijsbergsla en pompoen heb ik nu al gezaaid.
Aardappelen liggen te schieten en mijn zoete aardappel probeer ik voor het eerst te stekken. Courgettes en aubergines gaan ook dit weekend gezaaid worden.
Ik zaai altijd vroeg omdat ik het anders doe dan anderen. Ik heb geen echte serre dus alles moet naar buiten kunnen begin mei. Ik zaai nu, kweek op tot het redelijke plantjes zijn en ga dan afharden. Tijdens het afharden stopt de groei. Pas als ze in volle grond staat en het warmer word gaan ze terug verder groeien.
Als je zaait in de serre of verzet naar de serre blijven je planten gewoon groeien.

Ondertussen hebben we ons veld toegewezen gekregen.
Al een weekendje goed door gewerkt. Vanavond misschien snel mijn frambozen in de grond stoppen. Die zijn vandaag toegekomen.